Thailand here we come! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Piet Zwinkels - WaarBenJij.nu Thailand here we come! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Piet Zwinkels - WaarBenJij.nu

Thailand here we come!

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Piet

21 Mei 2014 | Thailand, Bangkok

8 mei was het zover, Van Velzen en ik vertrokken richting Azië. Het plan is om in 3 maanden het grootste deel van Zuid-Oost Azië te hebben gezien. We beginnen in Bangkok en eindigen daar ook weer. Vanaf daar reizen we naar het zuiden van Thailand en gaan vervolgens door naar Maleisië, Indonesië, Vietnam en eventueel nog Cambodja of Laos.
Na een vliegreis van ruim 13 uur kwamen we aan op onze eerste bestemming, Bangkok. Toen we de gate uitliepen stond onze gids Nong Nong (mogelijk gemaakt door vader Piet) al op ons te wachten om ons naar het hotel te brengen. Dit was heel chill aankomen. We hoefden helemaal niks te regelen en konden zo meelopen. Nong Nong is ons de volgende dagen in Bangkok gaan rondleiden.
Om toch nog zakelijk wat waarde aan de reis te geven zijn we de eerste dag gelijk de Horti Asia gaan bezoeken. Hier hebben we uiteindelijk nog een orchidee weten te scoren om Fleur mee te verassen, die stage loopt in Bangkok voor Friesland Campina. Na de beurs hebben we met Fleur wat gegeten en zijn we teruggegaan naar Koa San Road, waar ons hotel ligt. ’s Avonds is het hier een gekkenhuis. Iedereen staat op straat om wat te verkopen. Onderscheiden kunnen de Thaien zich alleen nog niet, ze verkopen allemaal dezelfde zonnebrillen en elk winkeltje ziet er hetzelfde uit.
De volgende dag was het zover, Nong Nong a.k.a Nicole kwam ons ophalen om ons Bangkok te laten zien. We begonnen bij de grootste trekpleister, the Grand Palace. Hier staan de voormalige vertrekken van de koning en een aantal tempels. Dit was allemaal prachtig om te zien. In de tempels waren afgezette gedeeltes waar de Monikken konden bidden. Die monniken zaten er ook, maar waren meer bezig met hun status op facebook te delen met hun tablet dan dat ze aan het bidden waren.
Na deze culture hoogstandjes werd het tijd voor wat anders. Nicole nam ons mee naar een stijger waar longtail boats klaarlagen om Bangkok vanaf het water te laten zien. Toen we stonden te wachten op de stijger zagen we een boot met 20 man volgeladen worden en wij dachten dat ons hetzelfde te wachten stond. Nicole dacht hier toch wat anders over en regelde een hele eigen boot voor ons. Het varen was super om te doen. Onderweg hebben we van alles gezien. Als je wat brood in het water gooit zie je gelijk geen water meer, alleen maar vis. Ook liepen er enorme varanen onder de hutjes die langs het water stonden door. Na een dag van flinke inspanning zijn we weer teruggegaan naar koa san road, waar we met de Nederlandse stagiairs van Friesland Campina nog wat gedronken hebben.
De volgende ochtend werden we opgehaald door onze vaste chauffeur om bij het nieuwe huis van de broer van Nicole te gaan kijken. Dit ging gepaard met een hele ceremonie. Mooi was wel dat het een ceremonie was waarbij veel gegeten moest worden, dus daar kon ik me wel in vinden. Het eerste uur dat we er waren werden we best gek aangekeken als kaaskoppen tussen al die thaien en wilden er zelfs een paar vrouwen met ons op de foto. Na een dankgebed compleet gemaakt met een man die op een gong sloeg werd het eten geserveerd en konden we aanvallen. Nicole was bang dat onze magen het niet aankonden en had daarom Nutella met wit brood voor ons neergezet. Gelukkig heb ik dat kunnen weerstaan en alleen maar Thais gegeten, wat echt super lekker was.
Na de ceremonie zijn we weer naar Bangkok centrum gegaan voor een fietstocht met Co van Kessel. Aangezien de goeie man zelf al niet meer onder ons was zijn we rondgeleid door een Thaise gids die nog een aantal woorden Nederlands sprak. Tussendoor zijn we nog gestopt om te voetballen tegen een paar jongetjes op straat. Ik kon niet meer stuk bij die gastjes toen ik de winnende treffer maakte. Daarna ben ik ook maar gelijk gestopt en zijn we verder gefietst.
De volgende dag zijn we doorgereisd naar Ko Pha Ngan voor de Full Moon party. Aangezien we het leven in hostels nog even wilden uitstellen hebben we hier een resort geboekt. Dit was echt een topding met super vriendelijk personeel. De full moon party was ook echt geweldig. Naomi en Esther, 2 Nederlandse meiden die ook op ons resort zaten, hebben Van Velzen en mij van bodypaint voorzien waardoor we in stijl naar het feest konden. Iedereen liep op de full moon met z’n eigen bucket rond te sjouwen waar allemaal goedkope wodka met cola of redbull in zat. Dit feestje ging door tot het weer licht werd.
Na een dag te hebben uitgebrakt van de full moon hebben we de volgende dag een tour rond ko pha ngan gemaakt. Het hoogtepunt hierbij was wel het snorkelen. Wanneer je in een meter water staat en gaat snorkelen zie je al de meest tropische vissen voorbij zwemmen en prachtig koraal. Na deze dag werd het voor ons alweer tijd om te vertrekken. Na een emotioneel afscheid van het personeel (de laatste dag waren we op een dikke duitser na nog de enigen in het resort) hebben we de boot gepakt richting Ko Samui. Hier hebben we nog wat op het strand gelegen en met een scooter het eiland rondgereden. We zijn onderweg nog gestopt bij Nikki Beach. Dit is een luxe tent waar behoorlijk wat beroemdheden al zijn langsgekomen. Hier stond zelfs een man de aangespoelde schelpen van het strand weg te vegen om het aanzicht van de tent mooi te houden. Daarna hebben we nog een budda en een waterval bezocht en zijn we teruggereden naar het hotel.
Nu zijn we alweer aangekomen op duikersparadijs Ko Tao. Hier zal ik jullie op de hoogte houden van mijn hoogtepunten op grote diepten.

Groetjes!

• 30 Mei 2014 - 17:09

Stef:

Leuk stukkie goos. Je beleeft een mooie avontuur!

Ik mis je wel! Veel plezier :-) ciao