Island hopping! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Piet Zwinkels - WaarBenJij.nu Island hopping! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Piet Zwinkels - WaarBenJij.nu

Island hopping!

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg Piet

04 Juni 2014 | Thailand, Bangkok

Na Koh Samui zijn we doorgegaan naar Ko Tao. Dit eiland is echt super. Het is een klein bergachtig eiland dat vol zit met duikscholen. De grootste duikscholen ter wereld zitten hier. Toen we met ferry hier naartoe voeren werden we al door verschillende duikscholen aangesproken om bij hun te komen duiken. Allemaal hadden ze bij de Padi-cursus een extra ‘gratis duik’ zitten. Dit mochten we echter tegen niemand doorvertellen want wij waren de enigen die dit kregen;) Naast duikscholen zitten er ook nog een aantal leuke barretjes. Het drukste strand is Sairee Beach. Hier zitten dan ook de meeste resorts. Ko Tao was het beste eiland van de drie (ko Samui, Ko Pha Ngan en Ko Tao).

Toen we aankwamen op ko tao en dus al het nodige aanbod aan duikscholen hadden gezien, besloten we om toch ook nog langs te gaan bij een duikschool waar een gast in Bangkok het over had. Terwijl we eigenlijk al dachten dat we bij de grootste duikschool Ban’s Resort zouden gaan duiken, werden we weer op andere gedachten gebracht bij deze duikschool (Impian Divers). Hier werden we al bij aankomst in het Nederlands ontvangen. De meeste duikleraren waren Nederlands en we voelden ons daar gelijk aardig thuis. Een duikcursus op Ko Tao is ook super goedkoop. Voor 9000 Baht kregen we 5 nachten een kamer, 3 volle dagen cursus en het theorie examen. Het duiken was prachtig om te doen. Na eerst wat korte uitleg in de duikschool gingen we smiddags het water op om onze eerste duik te doen. Dit was nog een beetje oefenen met het materiaal, maar ook daarbij was al zat te zien aan koraal. De tweede en de derde dag hebben we elke middag 2 duiken gedaan. Onze duikleraar Niek was een hele relaxte gast die zich nergens druk om maakte en daar konden we het dan ook prima mee vinden. Uiteindelijk hebben we onze Padi met vlag en wimpel gehaald en mogen we nu dus overal duiken tot 18 meter diepte. Om dat te vieren zijn we met de hele duikschool gezellig gaan stappen op Sairee Beach.

Na nog een dagje chillen op Ko Tao zijn we weer vertrokken van Ko Tao en doorgegaan naar het vasteland van Thailand. Daar hebben we de bus gepakt naar Krabi, waar vandaan we met de ferry door zouden gaan naar Ko Phi Phi en Ko Lanta. Toen we bij de tourist information van Krabi stonden om een hotel te vinden kwamen we Liset tegen. Deze meid hadden we op Ko Pha Ngan ontmoet en was hier dus toevallig ook. Zij wist een goed hotel voor weinig, en dus zijn we daar gelijk naartoe gegaan. Het nachtleven op Krabi stelde weinig voor. Vanwege de avondklok ging alles om 11u dicht. Tot die tijd hebben we een biertje gedaan met een groepje Nederlanders. De volgende avond dachten we Krabi nog wat meer te verkennen, maar toen kwamen we in een heel apart straatje terecht. Hier zaten een aantal barretjes die er in eerste instantie best gezellig uitzagen. Toen we de straat inliepen werden we echter verrast door de aandacht die we kregen van Thaise vrouwen. En bij wat beter kijken zagen we in de barretjes alleen maar dikke kale Engelsen zitten. We zijn daar dus ook maar niet lang gebleven. Overdag zijn we nog naar een eilandje geweest dat Railey heet. Lizet kende nog twee Zwiterse gasten die wel mee wilden, dus we hebben met z’n vieren een longtailboot gehuurd en zijn erheen gegaan. Het eiland zag er prachtig uit, maar stelde verder weinig voor. Na een wat rondlopen en een balletje gooien in de zee zijn we weer teruggegaan naar Krabi.

De volgende dag hebben we met z’n vijven (Lizet, Chris, Timon en ik en Piet) een ferry genomen naar Ko Phi Phi. Dit eiland was een stuk kleiner dan ik verwachte. Het leek ook best rustig op het eiland. Maar ’s avonds was het ineens een stuk levendiger. De Black Moon party was dezelfde avond nog, dus die hebben we maar gelijk meegepakt. Phi Phi is echt een party eiland, en dat was wel te merken ook. De volgende dag hebben we weer een longtail boot gehuurd en zijn we naar de eilandjes rond Phi Phi gevaren. Het snorkelen was top daar. Eerst gingen we naar Maya Beach (van film The Beach). Dit strand stond afgeladen met Chinezen. Ik heb nog nooit zoveel mensen tegelijk selfies zien maken. Hierna zijn we naar Bamboo Island gegaan. Dit was een stukje rustiger en ook minstens even mooi. Toch konden we ook hier niet aan de Chinezen ontkomen. We werden door twee ervan gevraagd om een potje strandvoetbal te spelen. Ik ging in het team van de Chinezen en speelde tegen Pieter, Chris en Timon. het China team won dan ook gemakkelijk (de Chinezen waren wel aardig uitgeteld van dit kwartiertje voetballen met deze Westerlingen met hun topconditie).
Toen we weggingen van Bamboo Island had ik wel eens zin om een Longtail boot te varen, en dus heb ik het roer even overgenomen van onze kaptein. De volgende bestemming waar we naartoe voeren was een rots waar je vanaf kon springen. Hier hebben ik en Chris een sprong gemaakt van ruim 8 meter. Ik heb m niet vast kunnen leggen omdat precies voor m’n sprong het geheugen van de gopro vol was :(.

Met onze Zwitserse vrienden Timon en Chris zijn we een competitie begonnen. Elke dag is er een wedstrijd Nederland – Zwitserland. Meestal gaat het om voetbal, maar ook poolbiljart, bierpong en volleybal zijn onderdeel van de competitie. De laatste wedstrijd was vissen. Dankzij de winst op dit onderdeel staat het nu 5-5.

Na een paar topdaagjes op Ko Phi Phi zijn we doorgevaren naar Ko Lanta. Dit eiland was een stuk minder toeristisch en dus lekker om bij te komen van het feesten op Phi Phi. Lizet had andere plannen daar hebbe we afscheid van genomen. Op Ko Lanta hebben we een scooter gehuurd en zijn we het eiland rondgetourd. Nu zitten we in de bus naar Maleisië waar we eerst Georgetown gaan bezoeken. Daarna gaan we door naar de Cameron Highlands.
Tot de volgende update!

• 08 Juni 2014 - 11:59